Groenten

Back to homepage

Gezonde Groenten van het seizoen

Meer groenten eten is een absolute noodzaak. Ondanks alle pogingen van de overheid en belanghebbenden is het nog altijd moeilijk om de bekende 2 ons groenten per dag te halen. Waar hebben we het over? 2 ons groenten per dag! Lekker Tafelen wil je dan ook graag helpen aan de nodige inspiratie met groenten van het seizoen.

Paddenstoelentijd

Herfst, betekend volop tijd voor paddenstoelen. Meestal wordt dat een doosje champignons uit de supermarkt. Met een beetje geluk neem je een doosje kastanjechampignons, oesterzwammen of een paddenstoelenmix mee. Maar welke eetbare paddenstoelen soorten zijn er nu eigenlijk? Lekker Tafelen ontdekt, legt uit en gaat op onderzoek uit.

Verse knoflook

Een aanrader in je keuken

verse-knoflook-biesheuvel-Nederlandse1600

Weet je dat verse knoflook anders is dan gedroogde knoflook? Ontdek de smaak en het gebruiksgemak van deze gezonde knoflook

Lees hier verder

Kool

Supergezond eten van het seizoen

spitskool

De diverse koolsoorten zitten boordevol broodnodige vitaminen en mineralen. We zouden dan ook veel vaker kool op tafel moeten zetten. Saai is kool in ieder geval niet.

Meer over kool

Pompoenen

Pompoen, een geweldige groenten die vaak uit angst gemeden wordt. Hoe maak je zo’n ding schoon, en welke pompoen is voor de sier en welke kun je eten? Lekker Tafelen beantwoord deze vragen en neemt ook een kijkje bij de pompoenteler.

Pastinaak

Ben jij deze groente nog steeds vergeten?

Pastinaak

Pastinaak is een gezonde, maar vooral ook lekkere wintergroenten. Ontdek pastinaak opnieuw!

5 tips om meer groenten te eten

Dat zou je ook echt moeten doen!

  1. Koop 2 keer in de week verse groenten. Je hebt totaal 7 kilo groenten nodig (voor 4 personen). Dat kost je tussen de 7 en 15 euro per week.
  2. Baseer je eetpatroon op je groentevoorraad. Eet eerst de kort houdbare groenten en daarna de hardere groentesoorten.
  3. Maak vaker verse soepen, gebruik groenten in sapjes (een blender of slowjuicer is een aanwinst in je keuken)
  4. Zorg voor een goede basisvoorraad (koop eerst wortel/paprika/tomaat/prei/(spits)kool) Deze kun je ook verwerken als soepgroenten/nasi- of bamigroenten/mosselgroenten etc.
  5. Gebruik sla, tomaat, paprika, komkommer etc ook op je boterham

 

Groenten invriezen

Het aanbod verse groenten is in deze tijd van het jaar zo groot, dat het de moeite loont om een voorraadje aan te leggen in de diepvries.

Groenten invriezen

Groenten invriezen

Bloemkool variaties

Voordelige bloemkool, of misschien wel bloemkool uit eigen tuin? Daar mag je best creatief mee om gaan. We zetten wat leuke varianten op een rij.

Bloemkool; Zes eenvoudige recepten met een alledaagse groente

Bloemkool; Zes eenvoudige recepten met een alledaagse groente

Groenten inspireren elke dag

 

Witlof

Tegenwoordig jaarrond verkrijgbaar, maar nog altijd met een top in de laatste maanden van het jaar.

Meer info

Courgette

Hoe groeit courgette? Lekker Tafelen legt het uit en wat er bij de teelt van courgette komt kijken. Een fascinerend verhaal.

Lees hier verder

Venkel

Venkelknollen zijn in de zomer- en nazomermaanden volop verkrijgbaar. De frisse anijsachtige smaak wordt steeds beter gewaardeerd.

Lees hier verder

Verse spinazie

Verse spinazie

De 5 voordelen van zelf verse groenten snijden

De 5 voordelen van zelf verse groenten snijden

Vruchtgroenten; Die heb je gewoon altijd in huis

Tip: Bewaar vruchtgroenten bij voorkeur niet in de koelkast. Ze verliezen daar smaak en houdbaarheid. De ideale plek is een ouderwetse kelder of onverwarmde bijkeuken. Een temperatuur tussen de 7 en 13 graden zorgt voor een veel langere houdbaarheid. Dit geldt voor alle onderstaande vruchtgroenten.

Paprika de kleurrijke topper

Paprika de kleurrijke topper

Courgette

Courgette

Aubergine

Aubergine

Tomaten; dat kan altijd

Tomaten; dat kan altijd

Pittig pepertje

Pittig pepertje

Komkommer recepten en tips

Komkommer recepten en tips