Seizoensgroente

Line hoogte+- ALettergrootte+- Print deze pagina
Seizoensgroente

Na een lange winter hebben we niet zo’n trek meer in stampotten. Gelukkig wordt het gauw voorjaar en dat betekend volop verse voorjaarsgroente zoals: asperges, bospeen, komkommer, paksoi, peultjes, raapstelen, rabarber,  spinazie en tomaten.

Maar waar moet je op letten bij aankoop? Wat kan je er mee? En hoe bewaar je ze?

Asperges

Asperges zijn voor veel mensen een traktatie!

Asperges leveren: Vitamine C, Natrium, Kalium, Calcium en IJzer

Wat kan je met asperges?

  • Koken en serveren met gekookte eieren, ham en krieltjes
  • Roerbakken met tuinkruiden
  • Koud in een salade (lekker met sinaasappel)

Waar moet je op letten als je asperges koopt?

Asperges zijn erg gevoelig voor uitdrogen.  Let bij aankoop erop dat ze er fris en niet uitgedroogd uit zien en geen bruine vlekken hebben.

Hoe bewaar je asperges?

Asperges kan je ongeveer 7 dagen in de koelkast bewaren (het liefst gewikkeld in een natte theedoek).

Bospeen

Bospeen komt uit Nederland maar ook uit Spanje en Frankrijk.  Bospeen bevat veel vitamines, mineralen, vezels en bètacaroteen. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Wortels zijn goed voor de spijsvertering.

Bospeen levert: Vitamine C.

Wat kan je met bospeen?

  • Als basis in Italiaanse gerechten, samen met ui en bleekselderij
  • Roerbakken met andere groenten
  • Met een gezond dipsausje* als tussendoortje of hapje

Gezond dipsausje:

100 ml zure room, 2 eetlepels yoghurt, Verse bieslook, 1 eetlepel chilisaus, 1 teen uitgeperste knoflook

alles door elkaar mengen en dippen maar!

Waar moet je op letten als je bospeen koopt?

De worteltjes moeten onbeschadigd en helder van kleur  en droog zijn.

Hoe bewaar je bospeen?

Met het loof er nog aan is bospeen een dag of 4 goed te houden in de koelkast. Worteltjes zonder loof blijven één tot twee weken goed in de koelkast.

Komkommer

Voedingswaarde:

Door de grote hoeveelheid water en het lage caloriegehalte wordt de komkommer beschouwd als een echte slankmaker.

Komkommer levert een kleine hoeveelheid IJzer, Natrium en Calcium.

Wat kan je met komkommer?

  • In salade
  • Plakjes op brood
  • Komkommersoep
  • Stoven, smoren of roerbakken als bijgerecht met wat kruiden

Waar moet je op letten als je komkommer koopt?

Koop komkommers die stevig aanvoelen en een gave, glanzende schil hebben.

Hoe bewaar je komkommer?
Stevige komkommers zijn tot een week houdbaar. Komkommers die te lang gelegen hebben, worden slap en geel. Bewaar ook nooit tomaten naast komkommers want ook dan slaan ze geel uit.

Paksoi

Paksoi is een koolsoort die eigenlijk uit Azië komt.  Het heeft een typische pittige koolsmaak.

Paksoi levert: Vitamine C, Bètacaroteen en Foliumzuur.

Wat kan je met paksoi?

  • Roerbakken
  • Rauw in een stamppot met knoflook en uit
  • In Oosterse gerechten gecombineerd met gember, rode peper en sojasaus

Waar moet je op letten als je paksoi koopt?

De paksoistelen moeten stevig zijn en het blad niet verlept en fris van kleur.

Hoe bewaar ik paksoi?

Paksoi blijft verpakt in plastic met gaatjes  twee tot drie dagen goed in de koelkast.

Peultjes

Peultjes zijn de jonge peulen van de doperwtenplant. Peultjes hebben een zoete smaak en zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Peultjes mogen niet rauw gegeten worden omdat ze van nature een giftige stof bevatten die door koken of blancheren geneutraliseerd wordt.

Peultjes levert: Vitamine C, Bètacaroteen, Kalium, Fosfor en IJzer.

Wat kan je met peultjes?

  • Roerbakken met ui en taugé
  • In verschillende wok gerechten met rijst of mie
  • In groentesoep

Waar  moet je op letten als je peultjes koopt?

De peultjes moeten een frisgroene en knapperige schil hebben.

Hoe bewaar je peultjes?

Peultjes kunnen een paar dagen in de koelkast bewaard worden in een plastic zak met gaatjes erin.

Raapstelen

Raapstelen worden in de volksmond ook wel keeltjes genoemd. De groente heeft wat weg van rucola of jonge spinazie. De smaak van raapsteeltjes is licht pittig. Raapsteeltjes worden los of per bos verkocht.  Raapsteeltjes zijn rijk aan vitamine C, diverse soorten vitamine B en ijzer.

Raapstelen levert: Vitamine C, Bètacaroteen, Kalium, Calcium en IJzer.

Wat kan je met raapstelen?

  • Bijvoorbeeld roerbakken, samen met knoflook en rode ui
  • Een stamppot van maken, heerlijk met suddervlees
  • Als een salade, met geitenkaas, walnoten of spekreepjes

Waar moet je op letten als je raapstelen koopt?

Ze moeten fris groen van kleur zijn. Koop geen bosjes met dondergroene verlepte blaadjes.

Hoe bewaar je raapstelen?

Je kunt raapstelen maximaal 3 dagen goed houden in de koelkast.

Rabarber

Rabarber lijkt op fruit maar is toch echt een groente!

Rabarber levert: Vitamine C, Natrium, Calcium en Fosfor.

Wat kan je met rabarber?

  • Mengen met vla of yoghurt
  • Als nagerecht op een laagje lange vingers met een bolletje ijs
  • Bij stoofschotels
  • In compote

Waar moet je op letten als je rabarber koopt?

Rabarber is vers als de stelen hard en stevig aanvoelen.

Hoe bewaar je rabarber?

Je kunt rabarber onverpakt ongeveer een week in de koelkast bewaren.

Spinazie

Oorspronkelijk komt spinazie uit Azië. Was verse spinazie een paar keer om alle zandkorrels te verwijderen.  Spinazie staat bekend om zijn hoge ijzergehalte.  Het Voedingscentrum adviseert om spinazie en andere (nitraatrijke groente*) niet samen met vis te eten  omdat deze combinatie nitrosaminen kunnen laten ontstaan. Nitrosaminen zijn in proefdieronderzoek in verband gebracht met de vorming van kanker.

*Nitraatrijke groente zijn: Spinazie, Raapkool, Radijs, Selderij, Paksoi, Rammenas, Chinese kool, Andijvie, Postelein, (Rode) biet, Kervel, Kool, Venkel, Waterkers

Spinazie levert: vitamine C, Natrium, Kalium, Calcium, Fosfor en IJzer.

Wat kan je met spinazie?

  • Koken, lekker met een gekookt ei
  • Ideaal als vulling van wraps met kruiden, kaas of ham
  • Roerbakken met ui, Italiaanse kruiden en reepjes ham, serveren met pasta

Waar moet je op letten als je spinazie koopt?

Spinazie moet er lekker groen en vers uitzien en stevige blaadjes hebben.

Hoe bewaar je spinazie?

Spinazie kan je het beste op de dag van aankoop eten!

Tomaten

De tomaat komt oorspronkelijk uit Amerika en schijnt één van de vele ontdekkingen van Columbus te zijn.

Tomaat levert: Vitamine C en IJzer.

Wat kan je met tomaten?

  • In een salade
  • In plakjes op een tosti
  • In de soep
  • Gevulde tomaten uit de oven
  • In stoofgerechten

Waar op letten als je tomaten koopt?

Tomaten  moeten stevig aanvoelen en de schil moet gaaf zijn. Een rijpe tomaat geeft mee bij een lichte vingerdruk.

Hoe bewaar je tomaten?

Bewaar tomaten niet in de koelkast maar het liefst op een koele plek van 12° C.

 

Waarom is het goed om groente van het seizoen te kopen:

  • Ten eerste is het volop verkrijgbaar en daarom ook betaalbaar.
  • Het is beter voor het milieu omdat het niet in een kas verwarmde omgeving gekweekt hoeft te worden
  • Producten uit eigen land zijn beter voor het milieu omdat het niet van ver vervoerd hoeft te worden
  • Goed voor de variatie, zo eet je door het jaar heen afwisselend

Tips bij het kopen van groente

  • Koop groente zo vers mogelijk
  • Breng afwisseling in je keuze van groente. Wissel bladgroente (spinazie, postelein, sla) af met koolsoorten en met groenten als wortelen, bieten, bonen.
  • Koop groente als zo overvloedig aanwezig is, ze is dan goedkopen. Vries een aantal porties in.
  • Was de groente voor het snijden
  • Snij de groente kort voor gebruik
  • Zet de groente met niet teveel water op
  • Kook de groente zo kort mogelijk
  • Doe niet teveel zout bij de groente

Groentekalender van de maanden maart, april en mei

MAART

Andijvie, Bleekselderij, Boerenkool, Bospeen, Koolraap, Krop Sla, Pastinaak, Pompoen, Raapstelen, Rode Biet, Sperzieboon, Spinazie, Spruitjes, Winterpostelein, Witlof

APRIL

Andijvie, Asperge, Bleekselderij, Bospeen, Krop Sla, Maïs, Paksoi, Raapstelen, Rabarber, Radijs, Rode biet, Sperzieboon, Spinazie, Tomaat, Veldsla

MEI

Andijvie, Asperge, Bleekselderij, Krop sla, Maïs, Paksoi, Peultjes, Raapstelen, Rabarber, Radijs, Sperzieboon, Spinazie, Tuinboon, Ui, Veldsla


3 Reacties

  1. Catja de Ruiter 19:58, mrt 11, 2012

    Sonny ik zal van de week een portie invriezen voor je! En als je dan volgende maand terug komt uit Florence voor een paar dagen krijg jij boerenkool van je mams.

    Reageer op deze reactie
  2. Son 18:40, mrt 11, 2012

    Als het aan mij lag konden we het hele jaar door boerenkool eten. ;)

    Reageer op deze reactie

Reageer

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

Kookschool

Daslook, de wilde knoflook

Daslook, de wilde knoflook   0

 Daslook, de wilde knoflook Net als de knoflook, bieslook, prei, ui en sjalot, is daslook een plant uit de lookfamilie. Het verhaal gaat dat dassen vroeger hun holen onder deze planten [...]

Volg ons op social media

Wil je dit delen? Kies je social media kanaal.

GRATIS VERSMAGAZINE

Topblogs met recepten Culinaire top 100 Culinaire Top50
BlogSociety