Broccoli

Broccoli

Broccoli is een bijzonder smakelijke groente die niet direct aan kool doet denken. Niet alleen de zachte groene roosjes kunnen gegeten worden, maar ook de vlezige stronken die naar asperges smaken. Broccoli bevat dezelfde stoffen als bloemkool maar bevat meer vitaminen en het percentage caroteen ligt boven het gemiddelde.

Broccoli kopen

Van april tot november is er Hollandse broccoli verkrijgbaar. In de overige maanden is er wel broccoli verkrijgbaar, maar deze wordt geïmporteerd uit landen als Italië, Israël en Spanje.

Broccoli is in feite een bloem. Let er bij het kopen dan ook op dat de broccoli niet “bloeit”. Dit herkent u aan de gele kleur. “Bloeiende” broccoli is enigszins bitter van smaak. Broccoli moet dus vast van structuur zijn en een diepgroene kleur hebben.

Broccoli bewaren

Broccoli kan in de koelkast, verpakt in plastic folie, 1-3 dagen bewaard worden. Zodra de bloemknopjes van de broccoli opengaan is deze niet meer bruikbaar.

Broccoli schoonmaken

Was de broccoli door de blaadjes en roosjes goed af te spoelen onder koud stromend water. Schil de ondereinden van de steel dun en snijdt dikke stelen in stukjes. Verdeel de kroon in roosjes.

Hoeveel heeft u nodig

Serveert u broccoli als groente, dan moet u rekenen op ca. 250 gram per persoon. Als broccoli geserveert wordt als salade is 125 gram per persoon voldoende.

Broccoli invriezen

Voor het invriezen van broccoli verdeelt u eerst de kroon in roosjes. Snij vervolgens de stelen in stukjes en blancheer de broccoli ca. 3 minuten. De broccoli is nu klaar om ingevroren te worden.

Broccoli koken (de basis)broccoli1

Breng een pan water met wat zout aan de kook. Voeg de broccoli stelen toe. Na ca. drie minuten kunt u de broccoli roosjes hieraan toevoegen. Kook het geheel vervolgens op half hoog vuur in ca. 5 minuten beetgaar.

Variëren met broccoli

Broccoli kunt u op zeer veel manieren gebruiken. Broccoli smaakt erg goed bij ei en eiergerechten, bij vlees, vis en kip en bij de meeste andere groentesoorten. Broccoli is geschikt om te koken als groente, in soep, in een hartige taart of in een stoofschotel. Ook smaakt geblancheerde broccoli erg goed in salades. Net als bloemkool kunt u broccoli ook rauw als borrelhapje serveren met een dipsaus of u verwerkt deze groente in een rauwkost. U ziet, mogelijkheden te over.

Voedingswaarde

Broccoli is licht verteerbaar en heeft waardevolle voedingsstoffen. Broccoli is namelijk rijk aan vitamine C en ijzer.

Klik hier voor meer info en recepten met broccoli


Meer over vergelijkbare onderwerpen
broccoligroenten
Lekker Tafelen

Lekker Tafelen

Overtuigd van het belang van goede en smaakvolle voeding. Eten is meer dan snel even wat happen. Eten is met elkaar genieten van een huisgemaakte maaltijd. Sociaal, lekker en vers!

Geen reacties

Schrijf een reactie
Nog geen reacties Jet kunt de eerste zijn om te reageren op dit bericht!

Schrijf een reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd.
Verplichte velden zijn gemarkeerd*