10 redenen om toch tomaten te eten

10 redenen om toch tomaten te eten

Hoewel je tomaten tegenwoordig het hele jaar rond kunt krijgen, zul je nu pas zo langzamerhand echt smaakvolle, goed rijpe tomaten kunnen krijgen, want het seizoen van de tomaat zit er weer aan te komen.

De tomaat is net als de aardappel en de aubergine familie van de nachtschade (Solanaceae) en hebben hun oorsprong in het Andesgebergte in Zuid-Amerika.

Veel delen van deze plantenfamilie zijn giftig, vooral de groene delen bevatten veel van de giftige stof solanine, een stof die niet wordt afgebroken door verhitting. Enige voorzichtigheid met deze groep is dan ook geboden en beter eet je dus geen onrijpe, groene tomaten.

Maar tomaten hebben ook vele gezonde eigenschappen, ze zitten bijvoorbeeld barstens vol met het antioxidant lycopeen. Antioxidanten helpen ons lichaam de vrije radicalen die ons lichaam beschadigen op te ruimen. Er wordt gezegd dat we zo’n 85% van deze voedingsstof uit tomaten halen hier in het Westen.

Lycopeen komt het beste vrij als de tomaten verhit worden, als je dus veel voordeel wilt halen uit het eten van tomaten, doe je er goed aan deze te verhitten. De vitamine C zal dan wel verloren gaan, maar dat zit in zoveel andere producten ook, dat je daarvoor wel gemakkelijk een andere bron kunt vinden. Het samen eten met een gezonde bron van vet, zoals olijfolie of avocado, zorgt voor een betere opname van de lycopeen door het lichaam.

Hier 10 redenen om toch tomaten te eten:

  1. Behalve lycopeen, de meest actieve carotenoïde, bevatten tomaten ook andere carotenoïde (zeaxanthine, luteïne, alfacaroteen en bètacaroteen). Deze zijn ieder op zich al gunstig, maar werken als groep ook synergetisch samen en bevorderen de gezondheid en beschermen het lichaam tegen verschillende vormen van kanker, waaronder maag- en darmkanker, prostaatkanker en borstkanker.
  2. Tomaten zijn goed voor je huid. De bètacaroteen die aanwezig is in tomaten helpt je huid beschermen tegen beschadiging van de huid door de zon. Bovendien zorgt het lycopeen er voor dat je huid minder gevoelig is voor UV-straling  en zo krijg je minder gauw rimpeltjes en het beschermt je tegen huidkanker.
  3. De zeaxanthine in tomaat is net als lycopeen een flavonoïde antioxidant, welke goed is voor de ogen en maculadegeneratie bij ouderen helpt voorkomen, omdat het de schadelijke UV-straling filtert.
  4. Verse tomaat is rijk aan kalium, een belangrijk onderdeel van de cel- en lichaamsvloeistoffen die helpen bij het reguleren van de hartslag en bloeddruk.
  5. Uit onderzoek is gebleken dat door het drinken van een glas tomatensap per dag, de in het bloed aanwezige TNF-alpha aanzienlijk daalt. TNF-alpha veroorzaakt ontstekingen.
  6. Tomaten bevatten ook de antioxidanten vitamine C en A, deze beschermen het DNA tegen beschadiging door vrije radicalen. Zo kunnen typische ouderdomsziekten als aderverkalking en diabetes voorkomen worden.
  7. De aanwezige vitamines uit het B-complex als folaat, niacine en vitamine B6 worden gerelateerd aan een verlaagd risico op hartziekten.
  8. De in tomaat aanwezige vitamine K en calcium dragen bij aan sterke botten, ook lycopeen zorgt voor een hogere botdichtheid. Een goed middel dus om botontkalking te voorkomen.
  9. Tomaten zijn een goede bron van chromium wat helpt bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel.
  10. Het eten van tomaten kan voorkomen dat je gal- of nierstenen krijgt, uit sommige onderzoeken blijkt dat gal- en nierstenen minder waarschijnlijk zijn bij mensen die tomaten zonder de zaadjes eten.

Bronnen: WebMD, Nutrition and You, Netdoctor.co.uk, en Fitda.com

 


Meer over vergelijkbare onderwerpen
tomaten
Lekker Tafelen

Lekker Tafelen

Overtuigd van het belang van goede en smaakvolle voeding. Eten is meer dan snel even wat happen. Eten is met elkaar genieten van een huisgemaakte maaltijd. Sociaal, lekker en vers!


Geen reacties

Schrijf een reactie
Nog geen reacties Jet kunt de eerste zijn om te reageren op dit bericht!

Schrijf een reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd.
Verplichte velden zijn gemarkeerd*